۱۳۹۵ مرداد ۲۳, شنبه

Long Scrolling یا پیمایش طولانی چیست؟

Long Scrolling یا پیمایش طولانی

یکی از شیوه های طراحی که در سال 2016 طراحان وبسایت برای استفاده از آن در طراحی سایت ها نسبت به آن تمایل و گرایش نشان داده اند استفاد از پیمایش طولانی یا Long Scrolling می باشد.

طراحی سایت ها با پیمایش طولانی روز به روز در حال افزایش است و امروزه سیاری از سایت ها از این متد طراحی استفاده می کنند.قابلیت ها و مزایایی که پیمایش طولانی در اختیار کاربر قرار می دهد،علاوه بر زیبایی و جذابیت های بصری باعث افزایش محبوبیت سایت و در پی آن افزایش استفاده از پیمایش طولانی در طراحی سایت ها شده است.

پیمایش طولانی

فواید پیمایش طولانی:

  • قابلیت نمایش خوب در صفحات موبایل و تبلت و راحتی کار کردن با نمایشگرهای لمسی
  • پتانسیل بیشتر برای داستان سرایی برای تعامل بیشتر با کاربران (سایت می تواند خواننده را بهتر همراه خود کند)
  • قابلیت حرکت کردن در صفحات به شیوه ای راحت تر برای کاربران
  • ایجاد چالش برای کاربر برای دیدن پایان پیمایش و افزایش جذابیت سایت

روش های کارآمد برای به کارگیری پیمایش طولانی

۱. یک نشانه بصری در نظر بگیرید

یک نشانه کوچک مانند یک فلش کوچک در انتهای صفحه و یا حتی یک نوشته مانند به پایین اسکرول کنید” بیننده را متوجه می کند که قرار است بیشتر مطالب سایت به صورت پشت هم از مقابل چشمانش بگذرد.

۲. صفحه نمایش به عنوان صفحه سایت

اسکرول کردن به معنی مقابله با فرمت صفحه به صفحه نیست بلکه به بازسازی آن اشاره دارد.هر صفحه نمایش را همانند یک صفحه سایت در نظر بگیرید.هر چند صفحه سایت را به عنوان یک بسته در نظر بگیرید و از تم زمینه،تصویر زمینه و حتی گاهی از CTA یکسان استفاده کنید.این روند باعث می شود که سایت سازمان یافته باشد و به مخاطب در درک طرز کار کردن با سایت کمک می کند.

برای سایت هایی که صفحات کمی دارند بهتر است به جای استفاده از longscroll از scrollactivated navigation استفاده کنند که در این روش کاربران به جای کلیک کردن،با اسکرول کردن صفحات بعدی را مشاهده خواهند کرد.از انیمیشن و افکت های هوشمندانه برای حرکت در بین صفحات استفاده کنید تا جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کنید.

۳. استفاده از  Sticky Navigation  و  Jumpto

یکی از بزرگترین ریسک های پیمایش طولانی،و همچنین یکی از مهم ترین خطرهایی که سایت هایی که از پیمایش طولانی استفاده می کنند را تهدید می کند،دچار سردرگرمی شدن کاربر و ایجاد بی نظمی در سایت است.ممکن است بازدید کننده در صفحه ای از سایت راه خود را گم کند و یا اطلاع نداشته باشد که در کجا قرار گرفته است.راه حل این مسئله استفاده از Sticky Navigation است. Sticky Navigationمنویی است که در جایی ثابت در بین تمام صفحات قرار می گیرد و به کاربر این امکان را می دهد تا به صفحه دلخواه خود برود.استفاده از Jumpto  نیز حداقل برای پرش به صفحه ابتدایی یک ضرورت محسوب می شود.

تکنیک طراحی سایت

۴. Scrolltriggered Animations

استفاده از انیمیشن هایی که با اسکرول کردن فعال می شوند باعث ایجاد جذابیت بصری و سرگرمی کاربر می شود و ذهن او را درگیر می کند.استفاده از انیمیشن هایی که با اسکرول کردن فعال می شوند اثرات نامطلوب اسکرول کردن را از بین می برد و باعث ایجاد تجربه ای شیرین برای کاربر می شود.علاوه بر اینکه استفاده از Scrolltriggered Animations باعث افزایش جذابیت بصری برای کاربر می شوند،برای مخاطب سوالی با مضمون در مرحله بعد چه اتفاقی می افتد؟ ایجاد می کند که همین مسئله می تواند به شما کمک کند تا محتوای سایت را مشابه یک بازی با روند  علت و معلولی طراحی کنید.

در پایان نمونه ای از سایت هایی که به شیوه پیمایش طولانی طراحی شده اند برای شما آورده ایم.سایت روغن پالم نیز یکی از نمونه هایی است که شرکت وبسیما با استفاده از روش پیمایش طولانی طراحی کرده است و در جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1394 برنده جایزه بهترین سایت از نگاه مردم در بخش محیط زیست شده است. در طراحی سایت آژانس خلاقیت وبسیما نیز از پیمایش طولانی استفاده شده است.

طراحی سایت هواداری والیبال

طراحی سایت روغن پالم

طراحی سایت صندوق نوآوری و شکوفایی

از طریق بخش نظرات سایت های خوبی که از این تکنیک استفاده کرده اند را به ما معرفی کنید، منتظریم!

نوشته Long Scrolling یا پیمایش طولانی چیست؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر