۱۳۹۵ مهر ۲۸, چهارشنبه

چرا ASP.Net نه؟

اگر این روزها به بررسی استارت آپ های تازه در TechCrunch بپردازید،به نظر می رسد که اکثر استارتاپ ها بر پایه لینوکس هستند،نه ASP.Net! اگرکسی در حال راه اندازی استارتاپ خود هست،می خواهد که بهترین گزینه را انتخاب کند و او تنها یک بار حق انتخاب دارد و به نظر می رسد که افراد چیزهای مختلفی را به جز ASP.Net برای استارتاپ خود انتخاب می کنند. چرا اکثر استارتاپ های جذاب وبسایت خود را بر پایه ASP.Net نمی سازند؟ و به راستی چرا استفاده از ASP در طراحی سایت توصیه نمی شود؟

شرکت مایکروسافت انرژی و زمان بسیاری برای ساخت فریم ورک Net. هزینه کرد و می توان گفت که اکثر نرم افزارهای تحت ویندوز که در دهه گذشته نوشته شده است از آن استفاده می کنند. هر روزه کدهای Net. بسیاری نوشته می شود که این به معنای مرده نبودن آن است. همچنین فریم ورک وب ASP.Net نیز برای رقابت و مقابله با پلتفرم جاوا در ساخت وب اپلیکیشن ها نیز توسط مایکروسافت ایجاد شده است ، اما با وجود این ها سایت های جدید زیادی بر پایه آن ساخته نمی شوند. مشکل از کجاست؟ آیا مسئله هزینه است؟ هزینه سرور هاست؟ دست و پاگیر بودن لایسنس ؟جذاب نبودن؟ یا عامل های دیگر؟ همه ی این عوامل به علاوه چند عامل دیگر می تواند دلایل اصلی عدم استقبال از ASP.Net باشد.

asp

مشکلات زبان برنامه نویسی ASP.Net

1.هزینه

یک برنامه توسعه به کمک Net. علاوه بر هزینه های هاستینگ سرور ها، تعداد افراد و نفر ساعت اعمال شده برای پروژه نیز بیشتر و در نتیجه هزینه های مرتبط به این بخش نیز افزایش می یابد. به دلیل بالا بودن هزینه های ASP.Net بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ ها ترجیح می دهند که از آن استفاده نکنند. با استفاده از ابزارهای متن باز و رایگان می توان هزینه ها را به مقدار زیادی کاهش داد.

PHP، MySQL server، PostgreSQL server و آپاچی و همچنین سیستم عامل لینوکس همگی رایگان اند و آپدیت های آن ها نیز رایگان می باشد. هیچ مبلغی نیز برای خرید امکانات اضافه، انجام بک آپ و… از شما دریافت نمی شود و همچنین به استفاده از چندین سرور برای متعادل سازی بار نیازی نیست.

2.پشتیبانی

ASP.NET بر تعداد محدودی از توسعه دهنده های مایکروسافت تکیه دارد تا آپدیت ها و ارتقاء های مورد نیاز آن را تامین کنند. این مسئله باعث شده تعداد کمتر آپدیت ها و پشتیبانی ضعیف تر برای حل مشکلات بوجود آمده در ASP.NET را در مقابل پلتفرم های متن باز مانند php شاهد باشیم و این موضوع باعث پیشرفت کندتر و انتظار بیشتر برای ارتقای ASP.Net شده است.

3.زمان

برای تکمیل کدهای پیچیده و توابع ASP.NET در مقایسه با PHP مدت زمان بیشتری صرف خواهد شد تا کدهای نوشته شده به مرحله ی تکمیل و بهره برداری برسند، زمان توسعه را نیز باید به این زمان اضافه کرد. همچنین PHP سمت سرور تفسیر خواهد شد پس وقتی تغییری ایجاد شود نیازی به مراحل اضافه تری برای دیدن تغییرات وجود ندارد، در سمت دیگر ASP.NET باید هر بار بعد از هر تغییر کامپایل شود. زمانبر بودن پروژه هایی که از ASP.Net  استفاده می کنند نیز باعث شده بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ ها از آن استقبال نکنند. چرا که زمان بر بودن پروژه باعث از دست رفتن فرصت های آنان می شود.

4.عملکرد

در برنامه های تحت وب و وب سایت  ها، کارایی و عملکرد وب سایت بر روی سرور می باشد. این عملکرد میان اسکریپت، پایگاه داده و سرور بررسی می شود.

اکثراً پایگاه داده ای که در وب سایت  های طراحی شده با ASP.Net استفاده می شود، پایگاه داده Microsoft SQL Server است. (البته در سایت های ASP.Net از پایگاه داده MySQL نیز می توان استفاده کرد). از نظر عملکرد و کارایی، عملکرد PHP به همراه پایگاه داده MySQL به مراتب بالاتر از ASP.Net با پایگاه داده SQL Server می باشد. این امر به دلیل کتابخانه های مورد نیاز SQL Server است که این اختلاف را ایجاد کرده است.

اکثر سایت هایی که با زبان php ساخته شده اند از LAMP استفاده می کنند.(LAMP کوتاه شده ی 4 کلمه ی PHP ,MySQL-Server ,Apache ,Linux می باشد.این 4 برنامه از معروف ترین برنامه های Open-Source در دنیای وب و اینترنت هستند که به Web Stack معروف اند)  LAMP به دلیل عملکرد مناسب و کارایی بالا، محبوبترین محیط توسعه وب می باشد و برای عملکرد مناسب، بهینه شده است.

عامل دیگری که در عملکرد و کارایی یک وب سایت  تاثیر دارد، سیستم عامل مورد استفاده و فایل سیستم مورد استفاده در سرور می باشد. در بررسی های انجام شده، سیستم عامل لینوکس به همراه فایل سیستم EXT4  مدیریت و نظارت بهتری بر روی جریان های ورودی و خروجی دارد و سیستم عامل ویندوز با فایل سیستم NTFS، عملکرد ضعیف تری را نسبت به لینوکس دارد. بنابراین عملکردی که یک سایت PHP بر روی سرور راه اندازی شده با لینوکس دارد به مراتب بهتر از وب سایت  مشابه نوشته شده با زبان ASP.Net بر روی سیستم عامل ویندوز خواهد بود.

به هر حال انتخاب با شما می باشد شما می توانید طراحی سایت خود را بر مبنی ASP یا PHP  یا زبان های برنامه نویسی دیگر انجام دهید. نظر شما چیست آیا هنوز هم بر روی یک زبان برنامه نویسی خاص پافشاری می کنید؟

 

نوشته چرا ASP.Net نه؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر