۱۳۹۵ مهر ۲۷, سه‌شنبه

تست A-B چیست؟

4 فایده ی آشکار تست A/B

تست A/B معمولا برای آزمایش المان های مختلف سایت در راستای رسیدن به هدفی مشخص استفاده می شود.متاسقانه در بسیاری از مواقع تست A/B توسط طراحان در طراحی و برنامه نویسی سایت نادیده گرفته می شود.

تست  A/B اگر درست انجام شود روشی قدرتمند برای افزایش conversion rate است. بسیار مهم است که شما بر روی تست A/B زمان کافی بگذارید و دربازه ی 7 تا 10 روز به جمع آوری دیتا بپردازید تا تصمیمی که گرفته می شود بهترین تصمیم باشد تا باعث افزایش conversion rate شود.در ادامه به 4 فایده و مزیتی که تست  A/B برای شما ایجاد می کند خواهیم پرداخت.

ab-testing

1.تاثیرگذاری تست  A/B بر عملکرد سایت

هنگام  تست A/B شما این توانایی را دارید که شاخص های کلیدی را آنالیز کنید،شاخص هایی که به شما اطلاعاتی در مورد عملکرد طراحی سایتتان در اختیار شما قرار می دهد و در مقابل می توانید ارزیابی کنید که با انجام تغییرات چه تفاوت هایی در عملکرد سایت به وجود می آید.با استفاده از Google Analytics شما به سه شاخص اصلی برای تعیین عملکرد سایت دسترسی خواهید داشت:

BASIC METRICS

  • Unique page views: تعداد page-view هایی که توسط یک شخص در طول session در کل سایت انجام می شود.
  • Page views: تعداد دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است.
  • Users: تعداد افراد یکتایی است که سایت یا صفحه ی وب را مشاهده می کنند.
  • Mobile: تعداد افرادی که از طریق تلفن های همراهشان از وب سایت شما بازدید می کنند.این اطلاعات به شما نشان می دهد که باید به مخاطبین موبایلی خود بیشتر توجه کنید یا دسکتاپی ها.
  • Medium/Source: به شما نشان می دهد که بازدید کنندگان وبسایت یا صفحه وب شما از چه کانال هایی به سایت شما هدایت شده اند.
  • Location: بیان کننده ی این است که مخاطبین شما اهل کجا هستند.این اطلاعات به شما برای تولید محتوا و تبلیغات هدفمند کمک می کند.

ENGAGING METRICS

  • Average time on page: با نمایش دادن متوسط زمانی که در صفحه ی شما سپری می کند به شما نشان می دهد که طراحی سایت شما چقدر مخاطب را با خود درگیر می کند.
  • Pages/Session تعداد صفحاتی که یک کاربر در زمانی که در سایت است مشاهده می کند را نشان می دهد.
  • New vs returning به شما نشان می دهد که چقدر بازدیدکننده جدید و قدیمی دارید،اینکه آیا سایت شما مخاطبانش را درگیر می کند و آن ها را به سایت بر می گرداند یا خیر.
  • Referral traffic تعداد سایت هایی که مطالب سایت شما را لینک کرده اند یا به اشتراک گذاشته اند بیان می کند.

CONVERSION METRICS

1.Lead generation

  • Goal conversion rate:نرخ تبدیل کلی هدف های شما را به شما نشان می دهد.با مشخص کردن تعداد هدف های تحقق یافته و تعداد کل session ها محاسبه می شود.
  • Goal completions: سرعت رسیدنتان به هدف های مشخص شده ی شما را نشان می دهد.این که آیا نیازی هست در مارکتینگ و یا تست A/B تغییر بوجود بیاورید یا خیر.

2.Sales

  • Transactions: درصد فروش و تعداد معاملاتی که در سایت شما انجام می شود را نشان می دهد.
  • Time to purchase: مدت زمانی را نشان می دهد که طول می کشد تا کاربری از سایت تازه طراحی شده خرید کند.
  • Assisted conversions: به شما درمورد اینکه المان هایی باعث شداند که فرآیند تصمیم گیری خرید مخاطب شما به خرید نهایی منجر شود اطلاعاتی می دهد.

a-b test 2

2. تست A/B به شما در تشخیص نقاط ضعف سایتتان کمک می کند

تست A/B به طور ویژه ای به شما نشان می دهد که کدام قسمت از سایت شما نقص دارد و برای افزایش فروش نیاز به بهبود دارد.با مشخص شدن این نقاط ضعف شما قادر به برطرف کردن این نقاط ضعف و افزایش conversion rate هستید.زمانی که در حال انجام تست A/B هستید ممکن است در یکی از موارد زیر احساس کنید:

تصاویر : استفاده از عکس های باکیفیت در افزایش فروش و شهرت کسب و کار شما تاثیر بسیاری دارد.

Calls to action (CTA): طراحی CTA خوب و مناسب در افزایش conversion rate تاثیر بسیاری دارد.این تبدیل می تواند تبدیل بازدید کننده به یک خریدار یا عضو خبرنامه باشد و یا از او بخواهیم چیزی را دانلود کند.

چند مثال از CTA های نه چندان خوب:

Call Now”, “Sign Up Here”, “Call Today”.

چند نمونه از CTA های خوب:

Join The Pride”, “Join An Exclusive Club”, “Be A Part Of The Future”

تماس با ما: بسیاری از طراحان در طراحی صفحه ی تماس با ما ساده انگاری می کنند و صفحه ی نه چندان با کیفیتی طراحی می کنند.سعی کنید برای طراحی صفحه تماس با ما وقت بگذارید و چیزهایی مانند فرم تماس،آدرس و تلفن شما،آدرس شبکه های اجتماعی و … را لحاظ کنید.

Navigation: طراحی جهت یابی سایت باید طوری باشد که کاربران را گیج نکند،به خوبی برچسب گذاری شده باشد و تعداد کلیک ها را به حداقل برساند.انجام تست A/B برای طراحی جهت یابی سایت اهمیت بسیاری دارد و می تواند تاثیر زیادی در بهبود جهت یابی سایت بگذارد.جهت یابی سایت می تواند تاثیر بسیاری در bounce rate بگذارد.

a-b test

3. تست A/B به شما امکان آزمایش می دهد

تست A/B این امکان را به شما می دهد که بخش های مختلف سایت خودتان را آنالیز کنید و در یابید مخاطبانتان کدام بخش ها را دوست دارند و کدام بخش ها را دوست ندارند.چند مورد از المان هایی که می توانید برای تست استفاده کنید عبارتند از:

  • Visitor flow: چگونه کاربران از نقطه ی A به نقطه B می رسند.
  • Layout : طرح منوها،اندازه ی button ها، فرم ها و …
  • Text: تیترها،توضیحات،محتوای سایت و CTA ها
  • Visual Elements: عکس ها و تصاویر و رنگ ها و لوگو و ویدئو ها و …

برخی از توصیه ها برای استفاده از تست A/B را در زیر آورده ایم:

  • تست A/B را همزمان بر روی چند المان انجام ندهید.فقط یک المان را انتخاب کنید و آن را تغییر دهید
  • تست A/B برای افزایش محبوبیت و بازدید تمام سایت به کار می رود نه تنها فقط برای یک صفحه ی خاص
  • عوامل مزاحمی که مانع رسیدن مخاطبان به هدف تعیین شده ی شما می شوند را بیابید و از میان بردارید.این عامل مزاحم می توان جهت یابی سایت باشد که شما هنگام کار کردن و چک کردن سایت متوجه آن شوید.
  • متن CTA ها را طوری طراحی کنید تا با افراد خاصی متفاوت با دیگران ارتباط برقرار کند.

4. تست A/B پتانسیل بازاریابی سایت شما را افزایش می دهد.

تست A/B روشی بسیار کارآمد برای بهبود طراحی سایتتان و تبدیل آن به ابزاری برای بازاریابی قدرتمند و سودآور است.با تحلیل دقیق دیتاها و اطلاعاتی که از تست A/B به دست می آورید می توانید بخش ها و المان های کلیدی سایت را طوری تغییر دهید که باعث افزایش گفت و گوی مخاطبان با شما شود و با آن ها ارتباط عمیق تری برقرار کنید.در اینجا چند توصیه در مورد استفاده از تست A/B برای ایجاد گفت و گو با مخاطبانتان برایتان آورده ایم:

  • Target metrics: پیش از انجام تست A/B، شاخص های هدف خود را مشخص کنید تا هنگام انجام تست بتوانید میزان موفقیت آن را بسنجید.
  • Feedback: نظر بازدیدکنندگان سایت خود را به کمک نظرسنجی یا شیوه های دیگر به دست آورید.نتیجه این نظرسنجی به شما در یافتن بخش های کلیدی سایت و تصمیم گیری درباره ی آن ها کمک می کند.
  • انتخاب صفحات پر ترافیک سایت: قبل از اینکه تست A/B را برای صفحات سایت اجرا کنید،اول باید صفحات پر ترافیک سایت را بیابید و تست را روی آن انجام دهید.صفحات پر ترافیک بازدیدکنندگان بیشتری دارد و همچنین بازدیدکنندگان بیشتری جذب خواهد کرد.به طور کلی صفحات فرود (landing page) از مهم ترین صفحاتی هستند که تست A/B بهتر است ابتدا روی آن ها انجام شود. انجام تست A/B بر روی صفحات فرود: فروش را افزایش می دهد، bounce rate را کاهش می دهد،از هر گونه مشکلی که صفحه فرود شما دارد پرده بر می دارد، conversion rate را افزایش می دهد و عاملی برتری دهنده شما در رقابت با سایرین می شود.

نوشته تست A-B چیست؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر