۱۳۹۵ آبان ۱۱, سه‌شنبه

۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا امروزه یکی از بهترین روش‌ها برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت محسوب می شود و طبق پیش بینی‌ها این استراتژی موجب رشد نمایی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت در زمان حال و آینده خواهد شد. مهم نیست که کسب و کار شما خصوصی، دولتی یا حتی خیریه باشد، هر نوع کسب و کاری مخاطبان خاص خود را دارد. افراد معمولا از طریق موتورهای جستجو وارد سایت‌ها شده و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و خدمات مورد نیازشان تحقیق می کنند. شما باید محتوایی تولید کنید که بتواند در بازدید کنندگان سایتتان ایجاد اعتماد کرده و آن ها را ترغیب به خرید از شما نماید.

با گسترش کاربران اینترنت و بازاریابی و تبلیغ هر چه بیشتر کسب و کارها در فضای وب، رساندن محتوا به دست مخاطبان و جلب کردن توجه آن‌ها کاری دشوار شده است. برای اینکه محتوای تولیدی شما بتواند جای خود را در این انبوه اطلاعاتی باز کند، می‌بایست استراتژی محتوایی درستی تدوین نمایید. هدف از این کار ایجاد تمایز میان شما و رقیبانتان است. در ادامه ۱۱ قدم برای تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی کارآمد را توضیح می دهیم.

استراتژی بازاریابی محتوا

۱. تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

این اهداف باید همسو با اهداف مرتبط با کسب وکار، خدمات، محصولات و برند شما باشد. رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

  • حامی برند شما باشد.
  • مشتریان سرنخ یا بالقوه (Lead) تولید کند.
  • با ارائه محتوای مورد علاقه مشتریان، منجر به فروش و حفظ مشتریان بیشتری گردد.

۲. شناخت مخاطبان در بازاریابی محتوایی

تا زمانیکه محتوا مناسب مخاطبان هدف تولید نشده باشد، نتایج خوبی بدست نخواهد آمد. در غیر این صورت مخاطبان با محتوای تولیدی شما ارتباط برقرار نکرده و آن گونه که باید در سایت و شبکه‌های اجتماعی شما به تعامل نخواهند پرداخت. خود را محدود به مصرف کنندگان نهایی نکنید و به ورای این مرز بیاندیشید. معمولا افراد قبل از خرید نهایی مدت زیادی را به تحقیق می‌پردازند و حتی پس از تصمیم گرفتن نیز خرید خود را تا چندین ماه به تعویق می‌اندازند. شما باید به درک مناسبی از تمامی بخش‌های قیف فروش شرکت خود برسید و بدانید که افراد چگونه با شرکت شما آشنا شده و پس از پیمودن چه مراحلی به مشتری نهایی شما تبدیل می‌شوند.

۳. برندینگ محتوا

به بازاریابی محتوای خود وجه و شخصیتی بدهید که مرتبط با برندتان باشد. برای این کار نکات زیر را به کار گیرید:

  • از رنگ برند خود در طراحی سایت و تولید محتوا استفاده کنید.
  • از فونت مشخصی برای تولید محتوا و به طور کلی متون وب سایت خود استفاده کنید.
  • از زبان و لحن خاص خود برای تدوین متون اصلی سایتتان استفاده کنید.
  • از ” نشان ” های بصری مانند لوگو شرکت خود در سایتتان استفاده کنید.

۴. شناخت علاقه مندی محتوایی مخاطبان هدف

همیشه به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوا مربوط به علایق و سلایق شما نمی شود، بلکه مربوط به اطلاعاتی است که مخاطبان هدف شما دوست دارند و بدنبال‌اش هستند.

در مورد محصولات و خدمات خود به مشتریان تان اطلاعات واضح دهید.

در سایت خود به سوالاتی که مشتریان و مخاطبانتان و … دارند پاسخ دهید. دستیابی به این سوالات به راحتی از طریق پرسنل خدمات مشتریان یا بخش فروش در دسترس می باشد.

۵. بازگو کردن داستان شرکت

یکی از ضعف‌های کسب و کارهای ایرانی نداشتن داستان است! اینکه شرکت کار خود را از کجا شروع کرده و در مسیر به چه موفقیت‌هایی دست یافته است. انسان از ابتدای تاریخ بشریت به داستان و داستان گویی علاقه داشته و می توان از همین نکته در جهت بهبود بازاریابی محصولات و خدمات شرکت‌ها استفاده نمود. در ادامه ۴ توصیه مفید در این خصوص آمده است:

  • از ارائه بیش از حد حقایق آماری و نمودارها دوری کنید، چون مردم آن‌ها را فراموش خواهند کرد. در عوض به داستان شرکت خود و نحو بازگو کردن آن فکر کنید.
  • تاریخچه شرکت خود را بازگو کنید. داستان‌هایی از گذشته را پیدا کنید که مربوط به موسسان شرکت یا کسب و کار و منطقه جغرافیایی شماست.
  • پیشینه محصولات خود را نشان دهید. این امر برای تشویق خریدارن به اینکه محصولات شما را انتخاب نمایند بسیار ضروری است.
  • داستان‌های کارکنان یا مشتریان خود از محصولاتتان را جمع آوری کرده و در فرصت‌های مناسب و به شیوه‌های مختلف بازگو نمایید.

۶. تنوع بخشیدن به فرمت محتوا

مخاطبان شما از جهت چگونگی مصرف اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند و همین امر منجر به تنوع در فرمت اطلاعات مصرفی آن‌ها می شود. طبق اصول NLP (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) انسان ها ۳ کانال ارتباطی مختلف دارند که عبارت از: ۱- بصری ۲- شنیداری ۳- لمسی هستند. در واقع ممکن است فردی از طریق خواندن مطلبی را بهتر درک کند و فرد دیگری با شنیدن آن، پس رعایت تنوع در فرمت محتوا بسیار مهم بوده و  ۴ نکته زیر می تواند شما را در این امر کمک کند:

  • از مقالات استفاده کنید. متن رایج ترین فرمت محتوا محسوب می شود.
  • با نمایش تصاویر جذاب توجه مخاطبان‌تان را جلب نمایید.
  • از محصولات خود ویدیو کلیپ، فایل فلش و … کوتاه بسازید.
  • از صوت استفاده کنید، مانند: پادکست‌های صوتی آموزشی.

۷. تدوین تقویم تولید محتوا

برای اینکه تولید محتوای شما بر اساس نظم مشخصی باشد و بتوانید تداوم را در تولید آن رعایت کنید، می بایست یک تقویم یا برنامه زمانی برای آن تدوین نمایید. ۴ نکته زیر می تواند راهگشای مشکل شما باشد:

  • در همه ی رویداد‌های مرتبط با کسب و کارتان برنامه‌ای برای تولید محتوا قرار دهید.
  • نسخه‌های متنوعی از یک محتوای تولیدی تهیه کرده و در زمان‌های مختلف منتشر نمایید.
  • تولید محتوا از سایر منابع را در برنامه خود قرار دهید، مانند تولید محتوا از کتاب‌ها، مطبوعات و مقالات سایت‌های معتبر
  • کارکنان خود را در تولید محتوا مشارکت دهید و محتوای بدست آمده را در بخشی از برنامه بروز رسانی خود قرار دهید.

۸. توجه به جذابیت محتوا

هر چقدر هم که محتوای شما مفید باشد بدون جذابیت کافی برای مخاطبان هدفتان، نمی تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان نهایی تبدیل نماید. برای افزایش جذابیت مقالات خود حتما باید از تکنیک‌های ژورنالیستی به اندازه کافی استفاده کنید، تا مخاطبان انگیزه کافی برای خواندن مقالات شما را به طور کامل داشته باشند. برای انجام این کار به ۵ نکته زیر توجه کنید:

  • سعی کنید اشتباهات تایپی و دستوری خود را به حداقل برسانید، چون این امر به اعتبار شما لطمه می زند.
  • عناوین مقالات خود را طوری بنویسید که نظر مخاطبان را جلب کند. به خاطر داشته باشید که از هر ۵ نفر تنها ۱ نفر مقاله شما را پس از خواندن عنوان آن ادامه می دهد و ۸۰ % باقی مخاطبان از خواندن عناوین فراتر نمی روند.
  • از عکس‌های جذاب برای جلب توجه مخاطبان سایتتان استفاده کنید.
  • تا جایی که می توانید اطلاعات خود را به ساده ترین شیوه بازگو کنید، تا مخاطبانتان بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
  • از المان‌های مناسب در طراحی سایت خود استفاده نمایید، تا پیدا کردن و درک بخش‌های مهم مقالات را برای مخاطبانتان ساده کند. مانند استفاده از فونت‌های پهن یا توپر، و استفاده از باکس‌های مناسب برای متمایز کردن جملات مهم در پاراگراف‌ها.

۹. رعایت اصول سئو محتوا

وب سایت شما می تواند بهترین محتوای جهان را داشته باشد، اما اگر کسی نتواند آن را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند فقط وقت خود را در تولید آن تلف کرده اید. ۳ نکته کاربردی زیر می تواند کمک زیادی به سئو محتوای تولیدی شما کند:

  • کلمات کلیدی که مخاطبانتان از آن استفاده می‌کنند را در مقالات خود به کار گیرید. با استفاده ار ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا KWFinder لیستی از ۱۵-۲۰ کلمه کلیدی انتخاب کرده و محتوای تولیدی خود را بر روی آن‌ها متمرکز کنید.
  • در مقالات خود، حتما از کلمات کلیدی موجود در متن به سایت‌های معتبر دیگر، مانند سایت‌های علمی یا خبری لینک دهید (لینک سازی خارجی). همچنین در جای مناسب به سایر محتوای سایتتان نیز لینک درج کنید (لینک سازی داخلی). حتما دقت کنید که تعداد این لینک‌ها زیاد نباشد چون بر سئو سایت شما تاثیر منفی می گذارد.
  • تمام اجزای محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید، مخصوصا متن توضیحات و کلمات کلیدی برای اجزای غیر متنی مانند عکس‌ها و ویدیوها

۱۰. توزیع و ترویج محتوا

اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی شما به دست مخاطبان هدف سایتتان می رسد، بدیهی است اگر مخاطبانتان به این محتوای دسترسی نداشته باشند، بازاریابی محتوا بی معنا خواهد شد. ۳ توصیه زیر می تواند برای شما مفید باشد:

  • محتوای تولیدی تان را در رسانه‌های خود به اشتراک بگذارید، مانند: سایت، وبلاگ و خبرنامه‌ ایمیلی
  • از رسانه‌های دیگران استفاده کنید، مانند: نوشتن پست مهمان در سایر سایت‌ها یا ارائه محتوا در کنفرانس‌های مرتبط
  • از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. پلت فرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و … را برای بازاریابی محتوای تولیدی خود به کار گیرید.

۱۱. تحلیل نتایج بازاریابی محتوایی

شما حتما باید نتایج بازاریابی محتوایی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید آیا فروش و سود خوبی عاید شرکت شما شده است یا نه، به عبارت دیگر باید ROI یا بازده سرمایه گذاری فعالیت‌های خود را محاسبه کنید. نتایج حاصل از دعوت کننده یا CTA های  سایت خود را بررسی نموده و پر بازده‌ترین آن را تعیین نمایید. معیارهای مناسب شرکت خود را که مرتبط با اهداف بازاریابی محتوایی‌تان باشد را بررسی کنید. این اهداف می تواند از افزایش تعداد اعضای سایت گرفته تا فروش بیشتر و … باشد. برای این کار می توانید ابزار تحلیل آمار گوگل آنالیتیکز و روش‌های تعیین صفحات هدف را به کار گیرید.

نوشته ۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر