۱۳۹۵ دی ۳, جمعه

تگ کنونیکال: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک !

تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک

پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از ساده ترین دلایل برای توضیح آن، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت بود. چون گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که آدرس اصلی محتوا کدام بوده و در نتیجه آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. همچنین گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه باید رتبه بهتری نسبت به دیگری در نتایج جستجو داشته باشد. (برای آشنایی با تعریف و انواع مختلف محتوای تکراری مقاله: محتوای تکراری و جریمه سایت را بخوانید.)

یکی از اشتباهات رایج در میان وبمستران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال (rel= canonical) است که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و برخی از صفحات را اشتباها به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث می شود که سیگنال های رتبه گیری در نتایج گوگل میان این صفحات تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

با گسترش بازاریابی محتوایی در جهان و ایران به عنوان ابزار کمکی برای سئو سایت، رقابت در تولید محتوا در برخی حوزه ها بشدت بالا گرفته است. حال استفاده نادرست از تگ canonical به معنای این است که شما رقیب خود در سئو شده اید و به تعداد رقبایتان در رسیدن به صدر نتایج گوگل افزوده شده است. با اینکه این نکات تکنیکال سئو ساده به نظر می رسد، اما بسیاری از سایت های مشهور نیز آن ها را به درستی اجرا نکرده و ترافیک ورودی شان از گوگل کاهش می یابد. یکی از عواملی که باعث تشدید ناخواسته محتوای تکراری برای سایت ها می شود، تغییر آدرس سایت از HTTP به HTTPS بود که در ادامه مفصلا در مورد آن بحث خواهیم کرد.

۷ دلیل عمده وجود محتوا با چندین آدرس URL

وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا اصلا چیز عجیبی نیست. این مشکل می تواند به دلیل اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در درون سایت و یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد. در ادامه ۷ دلیل رایج برای وجود محتوا با چندین آدرس URL ذکر شده است:

  1. آدرس های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com  و  www.example.com
  3. سایت های بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی‌شان
  4. نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.example.com یا  example.com
  5. تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
  6. کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایت های دیگر
  7. اجرا کردن سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان

معمولا مشکلات فوق به صورت همزمان برای یک سایت پیش می آید و خطر افت رتبه سایت در گوگل را به دلیل محتوای تکراری چند برابر می کند. بدترین اتفاق وقتی می افتد که صفحه اصلی سایت دارای چندین آدرس URL باشد، برای مثال به صورت زیر باشد:

http://example.com/home

http://www.example.com/ home

https://example.com/ home

https://www.example.com/ home

کاربرد تگ کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری سایت

چگونه تگ canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در هد HTML سایر ورژن ها قرار می دهید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه  وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.

متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:

http://example.com/page canonical = http://example.com/page

http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page

https://example.com/page canonical = https://example.com/page

https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.

مشکلات کاربرد HTTP و HTTPS به طور همزمان

تغییر آدرس URL سایت از HTTP به HTTPS کار خوبی است که موجب بهبود امنیت و سرعت سایت شده و از نظر سئو نیز امتیاز مثبتی محسوب می شود. اما مشکل زمانی پیش می آید که سایتی به طور همزمان هر دوی این ها را داشته باشد. حتی در موارد زیادی در تگ canonical سایت ها هر  آدرس با HTTP و HTTPS نیز وجود دارند. این اشتباه عموما به دو دلیل رخ می دهد:

  1. سایت بر روی هر دو آدرس HTTP و HTTPS اجرا می شود و CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت نمی تواند یکی از آن ها را به عنوان آدرس canonical  تعیین کند.
  2. سئوکاران به دلیل رعایت استانداردهای سئو شروع به استفاده از تگ canonical کردند اما نحو صحیح استفاده از آن را نمی دانستند.

راه حل ساده برای رفع مشکل محتوای تکراری چیست؟

یکی از ساده ترین راه ها استفاده از دستور ریدایرکت 301 است، که سریع تر و راحت تر هم اجرا می شود. اما زمانی که استفاده از تگ canonical اهمیت داشته باشد، باید در هر صفحه آدرس URL اصلی را تعیین کنید که کمی زمان گیر و سخت تر است. افرادی که از CMS وردپرس برای سایتشان استفاده می کنند هم با بکارگیری پلاگین wpseo_canonical filter می توانند یکی از HTTP یا HTTPS را به عنوان URL اصلی سایت و زیر دامنه ها تعیین کنند.

رعایت این نکات ساده می تواند سایت شما را از وجود محتوای تکراری ناخواسته رها کند و رتبه سایت‌تان را در نتایج گوگل به راحتی ارتقا دهد.

نوشته تگ کنونیکال: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک ! اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر