۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

آینده سئو و انحصارگری گوگل

آینده سئو و انحصارگری گوگل

دنیای سئو در چندین سال اخیر دچار تغییرات زیادی شده است و گوگل به عنوان مهم ترین موتور جستجوی اینترنتی در شکل دهی این تغییرات نقش کلیدی دارد. از آنجایی که رقابت بر سر کسب میلیاردها دلار پول است، گوگل همواره تلاش می کند تا انحصار خود را بر بازار جستجوی اینترنتی تحمیل کرده و به آینده سئو جهت مورد نظر خود را بدهد. آگاهی از سیاست های جدید گوگل و تغییراتی که قصد دارد بر موتور جستجوی اینترنتی خود اعمال کند، بسیار ضروری بوده و می تواند به ارتقای رتبه سایت ها در آینده کمک کند.

اگر به تغییراتی که در ۲ سال اخیر در دنیای سئو اتفاق افتاده توجه کنیم، ۳ نتیجه کلی زیر برای پیش بینی آینده سئو بدست می آید:

  1. گوگل روز به روز توجه بیشتری به نسخه موبایل سایت ها می کند.
  2. گوگل در حال استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی است.
  3. گوگل در حال انجام آزمایش های زیادی برای بهبود جستجوی صوتی است.

در ادامه ۳ سیاست کلی گوگل را که آینده سئو را تحت تاثیر قرار می دهد با جزییات بیشتری بررسی می کنیم.

۱. آینده سئو: طراحی سایت برای موبایل

وقتی گوگل در اوایل سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که نسخه موبایل وب سایت ها در رتبه بندی تاثیر گذار است، کسی فکر نمی کرد که این تغییر گوگل به چنین اهمیتی در سئو برسد.

در ادامه این روند گوگل در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال انجام آزمایش هایی است که در آن ابتدا نسخه موبایل سایت ها را ایندکس کند و بعد نسخه دسکتاپ سایت ها را، که همین خبر باعث تعجب سئوکاران زیادی در سراسر دنیا شد.

با گسترش کاربران تلفن های همراه هوشمند و افزایش سهم جستجوی اینترنتی موبایل، چنین تغییراتی آنچنان هم دور از ذهن نیست. طبق آمارهای جهانی تعداد کاربران اینترنت موبایل چند ماه پیش از کاربران دسکتاپ اینترنت پیشی گرفت. این در حالی است که تعداد جستجوی اینترنتی با تلفن های همراه هوشمند نیز روز به روز در حال افزایش است و حتی در برخی موضوعات مانند سایت های خبری، از جستجوی اینترنتی دسکتاپ نیز بیشتر است.

اگر تاکنون نسخه موبایلی برای وب سایت خود ایجاد نکردید، حتما این کار را انجام دهید. برای این کار می توانید از ورژن ساده طراحی وب سایت برای موبایل (m.site) یا نسخه ریسپانسیو و PWA استفاده کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که محتوای نسخه موبایل سایت با نسخه اصلی آن همخوانی داشته باشد. چون در اکثر مواقع محتوای نسخه موبایل سایت ها نمونه خلاصه شده ی سایت اصلی است. در این بین توجه به فریم ورک AMP نیز بسیار ضروری است.

پروژه AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری های موجود در وب ساخته شده است. (Accelerated Mobile Page)AMP به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات سایت در موبایل می باشد. گوگل این پروژه را در اواخر سال ۲۰۱۵ شروع کرد و این فریم به برنامه نویسان کمک می کند تا صفحات HTML ای با حجم کم ایجاد کنند. این کد ها موجب لود سریع وب سایت در موبایل ها و افزایش رضایت کاربران می شود. برای آشنایی با این فریم ورک و نحوه طراحی ورژن AMP سایت خود حتما مقاله: AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟ را بخوانید.

موارد فوق به این معنی نیست که ما تمرکز خود را از سئو سایت اصلی بر داریم، بلکه در آینده باید به نسخه موبایل سایت نیز توجه ویژه ای کنیم.

آینده سئو سایت

۲. آینده سئو: الگوریتم های رتبه بندی مبتنی بر هوش مصنوعی

گوگل در حال هوشمند تر شدن است و همه ی افرادی که در حوزه سئو فعالیت می کنند از این تغییرات آگاه هستند. گوگل در اواخر اکتبر سال 2015 با معرفی الگوریتم رنک برین (RankBrain) به عنوان سومین عامل مهم رتبه بندی (بعد از بک لینک و محتوا) گام جدیدی در جهت افزایش کیفیت تجربه کاربری موتور جستجوی خود برداشت. این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا معانی پشت عبارات جستجو را بهتر تفسیر کند و به کلمات کلیدی حساسیت کمتری نشان دهد. با این کار نتایج نمایش داده شده بیشتر شبیه چیزی خواهند بود که کاربران به دنبال آن بوده اند.

جان گیاناندرا یکی از مدیران ارشد تحقیقات در زمینه موتور جستجوی گوگل به تازگی گفته است:

تحقیق در مورد ساختار مکالمه، تحلیل احساسات، پاسخگویی به سوالات، خلاصه سازی، مدلسازی چند زبانه و … که آن ها را در درک هر چه بهتر نوع نگرش کاربران موتور جستجوی گوگل آگاه می کند، از جمله موضوعات مورد علاقه تیم‌ درک زبان طبیعی گوگل است.

گوگل در این مسیر اهداف مختلفی را دنبال می کند که یکی از مهم ترین آن ها، کسب سهم اصلی بازار جستجوی صوتی اینترنتی در آینده است.

۳. آینده سئو: جستجوی صوتی

هم اکنون حدود ۲۰٪ از جستجوهای موبایلی به صورت صوتی انجام می گیرد که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵۰٪ برسد. حرکت گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی به این دلیل است که بتواند در آینده جستجوهای صوتی (سوالات، نیازمندی ها و …) کاربران را بهتر درک کند و نتایج با کیفیت تری به آن ها ارائه دهد.

گوگل در حال تحقیق بر روی الگوریتم هایی است که بتواند استعاره، تشبیه و سایر ویژگی های خاص زبان انسانی را بهتر درک کند. رسیدن به چنین الگوریتمی کلید درک نوع نگرش انسان ها در زبان های مختلف و نحوه جستجوی اینترنتی آنها است.

همانطور که در مقالات قبلی وبسیما نیز به آن اشاره کردیم، اصول سئو در حال پیچیده تر شدن است و در آینده کسب رتبه های خوب در نتایج گوگل نیازمند اتخاذ استراتژی های خلاقانه و صرف زمان و انرژی بیشتری می باشد.

نوشته آینده سئو و انحصارگری گوگل اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر