۱۳۹۵ اسفند ۲, دوشنبه

۳ مزیت مهم استفاده از اصطکاک در طراحی سایت

تاثیر کیفیت تجربه کاربری سایت بر رتبه گوگل و لزوم استفاده از اصطکاک

امروزه برای طراحی سایت حرفه ای و کاربرپسند، توجه به بهبود کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) اهمیت زیادی پیدا کرده است. حتی طراحان سایتی که تا چند سال پیش اهمیتی به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) نمی دانند، به دلیل بروزرسانی الگوریتم های رتبه بندی گوگل مجبور شدند تا در تصمیم خود بازنگری کنند. زیرا گوگل به سایت هایی که تجربه کاربری با کیفیتی به کاربران ارائه دهند، رتبه بهتری در موتور جستجوی خود می دهد. گوگل کیفیت تجربه کاربری سایت ها را با فاکتورهایی مانند:

  • نرخ بازگشت (بانس ریت) صفحات سایت
  • میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • تعداد صفحات بازدید شده از سایت توسط کاربران
  • نرخ کلیک صفحات سایت (CTR) در نتایج گوگل و …

اندازه گیری کرده و برای رتبه دهی به سایت ها در صفحه نتایج جستجو مورد استفاده قرار می دهد.

اصطکاک در طراحی تجربه کاربری سایت چیست؟

ما در عصری زندگی می کنیم که انسان ها تمایل دارند کارها را به آسانی و بدون دردسر انجام دهند. به همین علت ایده سادگی در طراحی سایت و طراحی تجربه کاربری سایت، چندین سال است که به نگرش رایجی در میان طراحان سایت تبدیل شده است. به صورتی که در نظر اکثر آن ها طراحی وب سایت دلخواه به معنای طراحی سایت بدون اصطکاک (Friction) است.

اصطکاک (Friction) در طراحی تجربه کاربری سایت به معنای:

کنش و برهم کنش هایی است که مانع از رسیدن مستقیم و بدون مشکل کاربران به اهداف‌شان در سایت می شود.

یعنی طراح سایت عمدا فرآیندها و رابط کاربری (UI) سایت را طوری طراحی کند که کاربر نتواند به راحتی فعالیت های مورد نیازش را در سایت، مانند: ثبت نام، ارسال فایل، درج نظرات و … انجام دهد. بسیاری از مردم هم فکر می کنند که به کار بردن اصطکاک در طراحی سایت باعث آسیب به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) شده و نرخ تبدیل و میزان فروش سایت را کاهش می دهد. این ایده ها شاید در وهله اول درست به نظر برسند، اما در این مقاله توضیح می دهیم که چطور اصطکاک می تواند در طراحی تجربه کاربری سایت مفید باشد.

استفاده از اصطکاک در طراحی سایت

۱. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند حس خوبی به کاربران دهد

برای درک این ایده بهتر است مثالی از دنیای واقعی بزنیم. شرکت بین المللی IKEA که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی با قابلیت مونتاژ سریع فعالیت می کند، روش جالبی برای فروش محصولاتش در فروشگاه های خود دارد. مشتریان پس از ورود به فروشگاه با کمک یک کارشناس فروش ابتدا قطعات محصول خود را انتخاب کرده، سپس به انبار می روند تا آن را تحویل بگیرند و در نهایت با مشارکت در ساختش محصول نهایی را تحویل می گیرند!

شاید در نگاه اول روش شرکت IKEA کاملا مخالف اصول تجربه کاربری به نظر برسد، اما آن ها در واقع یک اصل پایه ای روانشناسی را به کار گرفته اند:

مردم به چیزهایی که خودشان می سازند حس خوبی دارند، طوری که انگار دستاورد مهمی را بدست آورده اند.

روش شرکت IKEA برای فروش محصولاتش به قدری مفید و جالب بود که به اثر IKEA لقب گرفت. محققان معتقدند که چون مردم با روش شرکت IKEA احساس شایستگی بیشتری نسبت به سایر افراد بذست می آورند، از آن لذت می برند. چون به طور عمومی تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف، باعث ایجاد حس غرور و شایستگی در افراد می شود.

همین اصل در طراحی سایت هم وجود دارد و سایت پینترست که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک گذاری عکس و ویدیو می باشد، نمونه ی بارزی از آن است. کاربران در سایت پینترست با ایجاد بوردهای شخصی و درج عکس هایی که خود با جستجو و تلاش پیدا کرده اند، از اینکه این عکس ها را با دیگران به اشتراک می گذارند احساس غرور می کنند.

۲. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند کیفیت را ارتقا دهد

وقتی شما به جذب کاربران بیشتر برای سایت خود فکر می کنید شاید در وهله اول وجود اصطکاک در طراحی سایت عامل منفی به نظر برسد. مثال بارز این ایده در طراحی سایت فروشگاهی اجرا می شود، وقتی فرم ثبت نام و فرآیندهای خرید به شکل ساده ای طراحی می شوند تا کاربران بیشتری به مشتری نهایی تبدیل شوند.

اما این ایده فقط وقتی درست است که رضایت کاربران سایت شما به سایر کاربران ارتباطی نداشته باشد. در زمینه طراحی یک پلتفرم مانند: شبکه اجتماعی، انجمن تخصصی آنلاین و … کیفیت کاربران سایت و نحوه تعامل آن ها با سایر کاربران، تعیین کننده ی یک محصول و تجربه خوب است.

در واقع در این سایت ها برای اینکه شما کیفیت تجربه کاربری را بالاتر ببرید، نیازمند استفاده از اصطکاک در طراحی هستید تا کاربران خوب را از بد جدا کنید و نگذارید هرکسی به راحتی عضو سایت شود.

۳. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تواند مهارت کاربران را افزایش دهد

به طور کلی استفاده از اصطکاک در طراحی موجب افزایش بار فکری کاربران می شود و ممکن است آن ها را خسته و کلافه کند. در مقابل، استفاده از اصطکاک در محصولات آموزشی می تواند باعث بهبود نتیجه خروجی شود.

این اصل در طراحی وب سایت هم وجود دارد، شما نه می بایست همه چیز را به طور واضح در اختیار کاربران قرار دهید و نه همه چیز را سخت و نامفهوم طراحی کنید. بلکه باید در هنگام طراحی سایت کمی اصطکاک به کار ببرید تا حس کنجکاوی کاربران تحریک شود. با این کار شما به آن ها فرصت می دهید که تلاش کنند و خودشان مسئله را حل کنند.

اصطکاک در طراحی سایت خوب است به شرطی که تعامل کاربران با سایت را بهبود دهد نه اینکه مانع آن شود.

اصطکاک در طراحی سایت از جمله مفاهیمی است که دید عمومی منفی به آن وجود دارد، ولی در واقعیت بد نیست و مانند سایر المان های طراحی بستگی به این دارد که ما کجا و چگونه از آن استفاده کنیم.

نوشته ۳ مزیت مهم استفاده از اصطکاک در طراحی سایت اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر