۱۳۹۶ فروردین ۲۶, شنبه

سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی؟

آیا سئو تکنیکال هنوز کاربرد دارد؟

معمولا افرادی که اخیرا یادگیری سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را شروع می کنند، با حجم زیادی از مقالات مرتبط با بازاریابی محتوایی رو به رو می شوند. همچنین در این مقالات بیشتر بر تکنیک‌های سئو درونی صفحات سایت که مرتبط با بازاریابی محتوایی هستند تاکید می شود. این افراد پس از ماه‌ها مطالعه تازه با مباحث تکنیکال و اصلی سئو مواجه می شوند. آیا سئو همان بازاریابی محتوایی است؟، سئو تکنیکال چقدر اهمیت دارد؟ و … سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

تغییرات سئو

سئو از ابتدای تولد موتورهای جستجو و رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو، بحثی تکنیکال بود و افرادی که سئوکار یا متخصص سئو بودند اغلب دانش برنامه نویسی داشتند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ سئوکاران به اندازه‌ای از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای ارتقای رتبه سایت‌های خود استفاده کردند، که کمپانی گوگل (بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی) مجبور شد الگوریتم‌های رتبه بندی خود را پیچیده تر و به روز کند. این اقدامات در راستای بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل بود و کمپانی گوگل با این کار قصد داشت رتبه سایت‌هایی با محتوای ضعیف و کپی شده را در صفحه نتایج جستجو کاهش دهد.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۱۱ و معرفی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ ، انقلابی در موتور جستجو گوگل به وجود آمد و رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. گوگل توسط این دو الگوریتم سایت‌های زیادی را مورد جریمه قرار داد و از صفحه نتایج خود حذف نمود. در واقع این دو الگوریتم رتبه بندی گوگل باعث شدند بسیاری از تکنیک‌های رایج سئو که غالبا کلاه سیاه بودند، منسوخ شود.

پس از این اتفاقات، سئو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی جاذبه ای (درونگرا) حرکت کرد. یعنی سایت‌ها برای بدست آوردن رتبه‌های خوب در نتایج جستجو می بایست محتوایی تولید می کردند که برای کاربران مفید باشد. با این کار سایت‌ها به ازای کلمات کلیدی متعددی در نتایج جستجوی گوگل رتبه می گرفتند و ترافیک ورودی خود را افزایش می دادند.

سئوکار یا نویسنده محتوا؟

آپدیت الگوریتم‌های گوگل بعد از سال ۲۰۱۱ موجب شد بسیاری از بازاریابان وارد حوزه سئو شوند و با تولید محتوایی تخصصی و جذاب رتبه سایت‌ها را در گوگل ارتقا دهند. این بازاریابان چون نویسنده‌های بهتری بودند و با تکنیک‌های ژورنالیستی آشنایی داشتند به رقیبی برای سئوکاران قدیمی تبدیل شدند. سئو کاران قدیمی که اکثرا برنامه نویس بودند و تعریفشان از سئو، سئو تکنیکال بود تا مدتی با این قضیه مشکل داشتند تا بالاخره به ارزش تولید محتوا پی بردند و استراتژی‌های سئو خود را تغییر دادند.

چرا سایت من رتبه خوبی در گوگل ندارد؟

این سوالی است که معمولا افرادی که به تولید محتوا در سایتشان پرداخته اند و از اصول تکنیکال سئو غافل بوده اند، می پرسند. درست است که تولید و سئو محتوا در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی سئو تکنیکال سایت رفته رفته در حال آمدن به روی صحنه است. با آپدیت الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل، ارزش و اهمیت سئو تکنیکال بیش از پیش روشن شده و سایت‌هایی که استانداردهای موتورهای جستجو را رعایت نکنند رتبه خوبی را در بلندمدت بدست نخواهند آورد.

سئو به طور ذاتی با دانش برنامه نویسی مرتبط بوده و بدون آشنایی صحیح با زبان HTML و CSS و JavaScript و … نمی توان سایت‌ها را به طور اصولی سئو نمود.

سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی

۵ نکته مهم در سئو تکنیکال

۱.آشنایی با اصول DOM

DOM که مخفف عبارت Document Object Model است يک رابط برنامه نويسی برای سندهای XML  و HTML بوده که برنامه نويسان با استفاده از آن می توانند به ايجاد يک سند XML و يا HTML، حرکت در طول ساختار سند، افزودن، اصلاح و يا حذف المان های آن اقدام کنند.  آشنایی با اصول فنی مرورگرهای اینترنتی و نحوه دریافت و نمایش اطلاعات سایت در آن ها بسیار ضروری و پایه ای است.

۲.آشنایی با اصول Critical Rendering Path

Critical Rendering Path به مجموعه رویدادهایی می گویند که مرورگر اینترنتی برای نمایش اولیه صفحه وب بر روی صفحه نمایش طی می کند. آشنایی با اینکه چگونه یک مرورگر یک صفحه سایت را می سازد و چه کاری در نحوه ارائه صفحه می تواند سرعت بارگذاری آن را افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت است.

۳.آشنایی با داده های ساختار یافته و مارک آپ

آشنایی با متاتگ‌ها برای درک اینکه گوگل چگونه اطلاعات موجود در صفحه سایت را می خواند، بسیار ضروری است.

۴.فاکتورهای مهم در سرعت بارگذاری صفحات سایت

به غیر از سه موردی که در بالا به آن اشاره شد، آشنایی با سایر مباحث تکنیکال موثر بر سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیار مهم است. البته بحث فراتر از سرعت بارگذاری بوده و به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت نیز مربوط می شود. گوگل در جدیدترین الگوریتم های رتبه بندی خود به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت ها که سرعت بارگذاری یکی از آن است، اهمیت ویژه ای داده است.

۵.آشنایی با زبان جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت کاربرد گسترده ای در سایت‌ها و صفحات اینترنتی دارد و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را تغییر داد. داشتن درک صحیحی از این زبان و ارتباطش با زبان HTML بسیار مهم است.

نظر شما در مورد اهمیت سئو تکنیکال در مقابل سئو محتوا چیست؟ در بخش نظرات از تجربیات خود برای ما بگویید.

نوشته سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر